KEPUTUSAN

Operasi Syarikat DHL EXPRESS (M) SDN BHD

Kos

Supply Chain Integrator

Supply Chain Integrator (SCI) menawarkan pelanggan-pelanggan dengan maklumat ‘supply chain’ yang penting tentang yang terumpu kepada pngurusan pengangkutan dan juga pengurusan ‘supply chain’.

SCI memberi kesan secara langsung kepada operasi seperti: 
  • meningkatkan perkhidmatan pelanggan melalui maklumat yang unggul .
  • mengurangkan kos melalui pengoptimuman rantai 
  • meningkatkan pendapatan melalui tenggang waktu yang lebih pendek

Warehouse Management System (WMS)

            Sistem ini digunakan untuk menguruskan siri operasi gudang, pengawalan inventoril, kecekapan tenaga kerja, dan standard perkhidmatan dalam rangka untuk memenuhi kepentingan pelanggan. Sistem ini bukan sahaja membawa manfaat kepada syarikat tetapi juga pelanggan, dan antaranya adalah seperti mengurangkn tahap inventori dengan memendekkan kitaran, mengurangkan kos tenaga kerja , meningkat tahap perkhidmatan dan meningkatkan kapasiti simpanan.



Kualiti

            DHL telah menawarkan perrkhidmatan penghantaran secara pintu ke pintu kepada pelanggan.  Selain itu, pelanggan hanya perlu memilih destinasi negara, ia terdapat satu sistem untuk membantu mengira benlanja tersebut.  Ini telah meningkatkan kualiti perkhidmatan syarikat.
           
 a) Supply Chain Exel LOG-NET 

·       Log-Net merupakan sesuatu yang kuat yang berasal daripada alat pelaporan pengurusan maklumat yang menyediakan pelanggan dengan pengurusan penghantaran yang proaktif.
·       Log-Net merupakan web platform teknologi menyambung semua rakan melalui saluran paip logistik melalui standard atau tersuai pertukaran data elektronik (EDI), HTML atau XML interface. 
·        Ia telah mengintegrasikan sistem maklumat yang mengenai perintah, penghantaran, status kastam, kos mendarat dan lain- lain. Ia juga menginterasikan tintegrasi daripada IMCs dengan produk-produk yang dikesan oleh warna, saiz, kod bar karton individual atau peringkat bahagian.
           
b) DHL Exel Supply Chain Agile

·        Exel Supply Chain Agile digunakan untuk menguruskan aliran bahan daripada penghantaran ke penerimaan barang. It menyepadukan pelepasan produksi dan maklumat dengan data pengangkutan untuk memastikan bahawa bahan yang digunakan adalah mencapai tujuan seperti yang diminta oleh pelanggan. 
·        Sistem ini menerima pelbagai electronic data interface (EDI) yang membuat transaksi daripada pembekal, pelanggan dan pembekal untuk mengekalkan data ‘real-time’ dan termasuk AgileConnect yang memungkinkan pelanggan, pembekal dan pembekal untuk mengesan, menjejaki dan mengemaskini data mengenai penghantaran dalam berpandu mereka . 
DHL juga menyediakan Jaminan Uang Kembali, tuntutan atas penghantaran lewat, DHL akan: 
  •  menyediakan pelanggan dengan kredit atau pengembalian wang. 
  •  memberikan maklumat pelanggan dengan menjelaskan alasan bahawa kiriman ini tidak layak untuk jaminan di bawah berlaku sekatan atau pengecualian. 
  • menyediakan pelanggan dengan bukti penghantaran tepat masa. 

Penghantaran

-      penghantaran domestic (waktu penghantaran :1-2 hari) 
-     Global Express (Tersedia pada keesokan harinya atau hari kedua dari pintu ke 
      pintu perkhidmatan penghantaran ekspres) 
-     selain itu juga ada perkhidmatan yang penghantaran sebelum 9a.m, sebelum 
       10:30, dan juga jam 12 tengah hari.
       DHL juga menyediakan penghantaran pada hari Sabtu.

DHL telah menawarkan beberapa jenis penghantaran, dan antaranya adalah:

DHL JETLINE 
Satu perkhidmatan yang fleksibel dengan ‘pickup’ dan domestik eksport atau pintu-ke-pintu yang didedikasikan penghantaran dengan cara penerbangan komersial atau rangkaian keluar, dalam 24 jam. 

DHL SPRINTLINE
Satu perkhidmatan yang fleksibel dengan ‘pickup’ dan domestik eksport atau penghantaran pintu-ke-pintu dengan kenderaan darati, dalam 24 jam. 

DHL SECURELINE 
Satu perkhidmatan yang fleksibel dengan ‘pickup’ dan domestik eksport atau penghantaran pintu-ke-pintu dengan cara  menyewa pesawat demi tahap keselamatan tinggi, dalam 24 jam. 

DHL EXPRESS WORLDWIDE
penghantaran secara pintu ke pintu eksport antarabangsa pada waktu penyerahan dokumen sensitif dan penghantaran bukan dokumen melalui akhir hari kerja. 

DHL WORLDWIDE EXPRESS IMPOR 
perkhidmatan ‘pickup’ secara pintu ke pintu dan import antarabangsa pada waktu penyerahan dokumen sensitif dan penghantara n bukan dokumen melalui akhir hari kerja


Fleksibiliti

1) Road and Rail Freight-DHL menyediakan perkhidmatan pengangkutan darat di negara dan wilayah tertentu,iaitu dengan menggunakan jalan raya, kereta api atau kombinasi dari kedua-duanya. 
2) Air and Ocean Freight-terdapat beberapa jenis perkhidmatan seperti:  

a) Air First 
Tercepat perkhidmatan pengangkutan udara yang sensetif terhadap waktu penghantaran .
Dengan menggunakan perkhidmatan ini, pelangan boleh ekspres mail dalam masa tiga hari, diangkut ke bandar-bandar besar di dunia. Penghantaran pelangan ditempatkan pada penerbangan pertama untuk memastikan masa transit terpantas dari lapangan terbang ke lapangan terbang.  Dan ia beroperasi setiap hari bagi memenuhi keperluan pelangan.

b) Air Premium 
Konsolidasi premium menggunakan perkhidmatan langsung dijadualkan ( Express mail boleh dihantar dalam masa tiga hari bagi bandar - bandar besar di dunia )

c) Air Value 
Tarif angkutan udara yang lebih rendah dan kurang sensitif terhadap masa penghantaran